PB gäddan

PB gäddan

lördag 18 april 2015

Aspen

Idag blev det fiske på Aspen.
Det var ett tagsen,hade bestämmt med David i Lerum att testa om gösen hade kommit igång på vertikalfisket.
Sagt och gjort så möttes vi upp vid rampen 7:30 och åkte ut.
När vi åkte ut låg sjön blank som en spegel,knappt en krusning.
Vi riggade för vertikal och åkte runt och letade ekon.
Det var mest stim med betesfisk vi såg,Efter ett tag hittade jag ett fint eko bottennära och släppte ner jiggen som sakta möttes upp av fisken,Efter ett tag kände jag minimal nafsanden som ej gick att göra mothugg på.
Gösarna var verkligen tröga.
Stod bara och synade jiggen och simmade långsamt ner mot botten igen.
Vi testade lite abborrjiggning innan vi tog fika.
Efter det började det blåsa upp och vi riggade då om till trolling.
Det dröjde inte mer än kanske 15 min innan jag fick hugg,det var 2 fina bugningar i spöet innan jag gjorde ett fint mothugg och började drilla,kände att det var en gädda av finare kaliber som hade huggt på min djupgående rapala.
Efter en kort kamp hamnade den i håven och upp i båten för bilder och vägning,efteråt vid C&R drog den iväg som en avlöning.Den vägde 4 kilo!
Skoj att det nappar!
Vi körde ett par varv längs vassar och bort mot andra sidan sjön men inget mer hände.
Vi bytte om till fireball med mört och efter ett tag fick David ett bra hugg av en gädda som kommit som ett skott från botten.
Den hade krokats i ryggen på något konstigt sätt och snurrat sig runt linan.
En snabb avkrokning så fick den simma vidare,gissningsvis vägde den ca 3 kilo.
Vi fortsatte att nöta på med vertikalfisket men det var trögt.
När batteriet var nästan slut i Davids elmotor drog vi oss tillbaka till rampen.
Fin dag på sjön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar