PB gäddan

PB gäddan

söndag 20 november 2016

Lax och Öringtrolling på Vänern

I söndags var det dags för mig och Michael att ta en guidad tur med lax och öringtrolling.
Valet blev Vänern då det var lite närmre oss samt lite mindre blåsigt där.
Vi mötte upp guiden Ove vid båtrampen kl 8 och åkte ut,det blåste rätt bra och gick endel vågor.
Med var även en annan fiskare som hette Göran,han fick dra första fisken som var en liten gädda som högg efter ca 20 min.
Därefter var Michael nästa man att ta fisk och hugget kom efter ytterliggare en timme på ett av spöna som var ytliga
En öring på 2,5 kilo kunde håvas efter en liten kamp.
Nu var det min tur och nästa hugg kom efter ytterliggare ca en timma,med en kobras hastighet var jag framme vid det bultande spöt och började drilla.
Kände att det var en fin fisk som tog lina ett par gånger men kunde håvas ganska snart av Ove.
en fin öring på 4,1 kilo och 76 cm,den tög på ett av spöna som var på djupriggen med wobbler.
Nu dröjde det ca 2 timmar innan det var dags igen för hugg och denna gång var det Görans tur att ta fisken som bjöd på en riktig fajt och tog lina flera gånger i långa rusningar,tillslut kunde en vacker öring på dryga 5 kilo landas.
Mer hände inte denna dag förutom ett par bommade hugg.
Vädret var blåsigt med ganska rejäla vågor men oves båt stångade på bra,solen sken under nästan hela dagen med.
Riktigt roligt att komma ut på lax och öringtrolling jag som bara trollat gädda och gös innan.
Rekommenderar till andra att testa på att boka med Ove på charterfiske





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar