PB gäddan

PB gäddan

fredag 16 maj 2014

Gäddtrolling på Nordsjön

Igår kväll tog jag och Niclas en kvällstur på Nordsjön med lite gäddfiske.
Fin kväll med lite blåst ibörjan,Började fiska runt 19tiden och efter ca 30 min fick Niclas ett litet napp men inget som krokade sig.
Vi testade att bottenmeta efter abborre med mask ute på djupet men det blåste rätt så mycket så vi bestämde oss för att satsa på trollingen istället,Wobblervalet blev en cotton cordell och efter att vi rundat en udde så högg det till i mitt spö,trodde först att jag fastnat i en gren då det först blev tungt för att när fisken kom närmre båten började kämpa och dök rätt ner,gäddan gjorde flera rusningar innan den ville upp till ytan.
Väl där såg jag att den satt löst i wobblern och den slet sig tyvärr vid håvningen.
Riktigt synd då den såg ut att vara åtminstone 5 kilo.
Efter lite svordomar och om och men så körde vi in i en liten vassvik för att jerka och spinnfiska.
Niclas tacklade om till spinnare och på första kastet fick han en liten gädda på 7 hekto som tyvärr svalt hela spinnaren och var tvungen att bånkas.
Riktigt fin kväll med soligt väder,vinden lade sig och vi tog ett sista trollingvarv utan någon lycka.
Började bli kallt och mörkt så vi kallade det för en kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar