PB gäddan

PB gäddan

söndag 8 november 2015

Landvettersjön

Idag blev det ett spontanpass på Landvettersjön med Mathias Bergendahl,egentligen skulle jag åkt ut till Anten men prognosen visade dagen innan alltför blåsigt och osäkert väder så det blev ej av.
Jag mötte Mathias runt 12 vid båtrampen och vi åkte ut med hans båt.
Planen var spinnfiske efter gädda och abborre.
När vi åkte ut var det en frisk vind men soligt och fint.
Vi åkte ut en bit på sjön till en brant och började fiska av,efter ett par kast med jigg får jag bottennapp och sliter för kung och fosterland tills linan ger sig,ett gäng svordomar sen är det bara att knyta ny tafs,Mathias fick även han bottennapp så vi gör en förflyttning av plats.
Snart därefter får Mathias en gädda som vänder efter draget vid båten.
Efter ett tag får jag hugg som jag först trodde var botten sen börjar det röra på sig och jag känner tyngden i fisken...släpper efter lite på slirbromsen och låter den trötta ut sig,den gör ett par kraftiga rusningar innan den låter sig pumpas in till båten där Mathias kan ta den med gälgreppet.
En skapligt fin gädda som var 103 cm fördelat på 5.8 kilo,lite smal men en fin fisk och PB för mig.
Efter ett gäng foton och vägning och mätning så fick den simma tillbaks.
Strax därefter fick jag hugg på en gädda som dock lossade strax intill båten.
Vi fortsatte att fiska på nya ställen och vid nästa ställe fick jag en gädda i 2kilos klassen.
Efter ett tag tacklade vi om till abborrfiske och Mathias kunde dra 3 st abborrar med största på drygt 300 gram.
Han tappade även en fin abborre på slutet av turen.
Riktigt fin novemberdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar