PB gäddan

PB gäddan

söndag 10 april 2016

Mjörn

Idag skulle det visa sig bli en riktigt lyckad dag.
Återigen blev det vertikalfiske på Mjörn som stod på agendan.
Jag hämtade Michael och Krzystzof hos Michael klockan 5 på morgonen och vi hämtade båten och begav oss mot Mjörn för att komma dit tidigt och få med det bra morgonfisket.
Michael och Krzystzof använde sin båt som dem nu har sjösatt och jag körde vertikal från min.
När jag styr ut från piren och ut på Mjörn går solen upp och det är kallt men otroligt vacker och solig morgon.
På tredje släppet så hugger det och upp kommer en gös i dryga 2 kilos klassen som dock släpper vid relingen,lite surt men nästa släpp så hugger det igen och upp kommer en gös på dryga kilot som bedövas och får bli matfisk.
Nu trodde jag att dagen skulle bli kanon men efter det är det segt och gösarna går bara upp och synar jiggarna för att sedan vika av och vissa fiskar visar knappt ens intresse för jiggen.
Så pågår det i princip hela dagen.
Det var i princip vindstilla på Mjörn och solen lös och värmde härligt.
Jag möter upp med Michael och Krzystzof och Michael har fått en gädda samt en gös och Krzystzof har fått 3 abborrar men ingen i nån större size.
Strax efter vi möts upp så får Michael hugg och strax kommer det upp en gädda på ca 95 cm i god kondition.
Jag kör vidare med svagt intresse för mina jiggar som jag så glatt skickar ner.
Efter ett tag kommer jag in på ett lite grundare område och lite oseriöst letar jag ekon efter botten och hittar ett eko som står och trycker på botten vid ett djup av 8 meter med massvis av betesfisk runt sig.
Till en början så visar den ingen reaktion för att sedan simma sakta upp och ställa sig under jiggen och glo likt så många gånger tidigare under dagen,efter ett tag tröttnar jag och tänker för mig själv att det är ytterliggare en sur jävel som inte vill hugga så jag vevar upp,då kommer hugget som är stenhårt och jag kan inte få fisken ens en cm uppåt och den börjar rusa och jag känner genast att det är en gädda av lite bättre kaliber.
Nu pressas min 0,13 lina till max och jag trodde flera gånger den skulle brista när gäddan gjorde sina rusningar och den var nära att dra sig fast i motorn,efter ett par adrenalinfyllda minuter så vältrar den sig i ytan och jag är snabbt framme med håven och efter en säker håvning så bryts tystnaden på Mjörn av ett glädjevrål som säkerligen hördes över hela sjön!
Benen blir darriga och jag tar upp telefonen och ringer efter Michael och Krzystzof som får komma och ta bilder,efter ett par fina kort samt vägning och mätning så får gäddmadamen simma vidare ner i djupet.
8900 gram fördelat på 109 cm vilket är en bra ökning av mitt gädd pb och en riktigt fin gädda.
Jag fortsätter med vertikal i frivattnet i en annan del av sjön men inget mer händer denna underbara vårkväll men det gör inget min dag är gjord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar