PB gäddan

PB gäddan

onsdag 29 juni 2016

Mjörn

I onsdags hade jag och min nya fiskepolare Henrik från borås bestämt för göstrolling i Mjörn efter jobbet.
Alltid skoj med nya fiske bekantskaper.
Jag kom till rampen vid 16:30 tiden och mötte upp honom,han hade börjat lite med vertikal och fått 5 st mindre gösar.
Vi började med lite bottenvertikal och på första släppet drar jag en liten gös på ca halvkilot.
Jag tappar nån till samt Henrik lyckas landa 2 mindre gösar.
Vi sadlar om till trolling och väljer ut wobblers bla nilsmasters,bomber och westin deeprunner,2 wobblers fick gå på djuprigg sedan 4 andra på varierande djup.
Det tog ca 20 min sedan fick jag hugg på min wobbler som var på djuprigg,även Henrik fick hugg på sin och vi kunde landa varsin gös i 1,5 kilos klassen.
Vi styrde vidare och körde över både branter och sedan alltmer frivattnet och vi hittar ett område med massor av betesfisk och även lite större predatorer.
Jag ser löja som sprätter i ytan och det dröjer ett litet tag sen ser jag hugg på mitt spö på djuprigg och snart kan jag landa ännu en gös i 1,5 kilos klassen och bommar sedan ett hugg efter kanske 20 min.
Sedan får Henrik hugg på sitt spö som går på djuprigg,han känner att det är en bättre fisk och efter lite stångande vid båten så kan jag håva en riktigt fin gös på 5,6 kilo fördelat på 82 cm.
Den såg lite större ut och Henrik hade hoppats på Pb men han blev ändå glad över den fina gösen som fick simma vidare och växa till sig efter ett par kort samt mäta och vägas.
Påvägen tillbaka mot båtrampen får jag ett hugg på ett av mina sidospön precis när jag skall böja mig över relingen för att pissa,jag drar upp gylfen igen och är snabbt där och sätter mothugg och landar lite senare en 2 kilos gös.
Vädret var lite omväxlande med lite skurar och rejäla byvindar under kvällen.
Men riktigt trevlig kväll på sjön och bra utdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar