PB gäddan

PB gäddan

fredag 22 augusti 2014

Aspen

Igår kväll tog jag en spontantur till Aspen med min nya fiskekompis David i Lerum.
Vi sjösatte strax efter 18 och åkte ut och letade ekon för att köra vertikalfiske,det var dock segt med endast ett par få stigningar och fisken stod och tittade på jiggen...
Vi riggade för trolling med fyra spön,wobblervalen blev rapala trolls to,nilsmaster och min gös favorit.
Det kom enstaka skurar under kvällen,det var dock inte farlig blåst på sjön och vi trollade en bit från kanten,när vi rundat en kant och åkte ut på djupare då högg det på min rapala trolls to och jag var snabbt där för att dra till mothugg,Det kändes som en gös då det var ett lugnt hugg och den inte gjorde mycket väsen av sig förräns den var vid båten,det var en gädda på dryga 2 kilo,den högg över 28 meters djup.
Efter lite fotande så fick den simma vidare.
Strax efter det så högg det på Davids nilsmaster som satt på paravan och efter en kort fight kom det upp en gädda på ca halvkilot med bitmärken,troligtvis från en större gädda.
Vi brydde oss inte om att ta kort på den.
Vi fortsatte med trollingen men det var trögt.
Nu dog Davids batteri till elmotorn så vi fick dra igång stora motorn och köra med dock gick det lite för snabbt på dryga 2 knop.
Efter ytterliggare 15 minuter bestämde vi oss för att dra upp båten och avsluta för denna gången.
Vi fick åtminstone båda fisk och alltid trevligt med nya fiskebekantskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar