PB gäddan

fredag 15 augusti 2014

Mjörn

Igår var det återigen dags för lite göstrolling i Mjörn.
Jag kom till Simon runt 18tiden och vi började lasta ibåten,Fredrik kom på ett snabb besök och snackade lite.Simons kompis Rickard hängde med ut detta pass.
Därefter kopplade vi på båten på trailern,tankade och åkte till Alingsås för att rampa.
Vi kom dit strax innan 20 efter att ha stannat påvägen och köpt lite tilltugg.
Vi åkte ut på sjön och la oss utanför ett par öar och slängde i spöna för trolling,det tog inte mer än kanske 2 minuter tills det blev ett hugg som tyvärr släppte.
Efter ett tag började det blåsa upp och gå höga vågor och vi fick trassel vilket gjorde att vi fick söka oss till lugnare delar på sjön.
Tillslut mojnade vinden sakta men säkert och fisket vart trögt,men tillslut fick Simon ett hugg och efter ett bra mothugg drillade han in fast och fin fisk,först trodde vi det var gädda då den ''dunkade'' och kämpade som en gädda men väl framme vid båten såg vi att det var en gös,efter snabb håvning kom den i båten och den fick följa med hem.Uppskattad vikt ca 2 kilo
Vi fortsatte trolla och efter ca en timme högg det på mitt spö och jag kände att detta var en finare fisk.
Den gjorde flera rusningar mot botten framme vid båten och när den kom upp till ytan såg vi att det var en skaplig gös!
Snabbt upp i båten,den vägde 5.1 kilo fördelat på 77 cm.
Simons gös tog på rödvit rapala och min tog på min favorit abu garcia wobbler.
Fin fiskekväll med inte så många båtar ute denna gången som förra.
Vi såg flera blixtar på håll samt stjärnfall.
När klockan närmade sig halv 2 så bestämde vi oss för att avsluta och körde in mot rampen.

När vi rampat upp båten och körde iväg så hörde vi hur det lät konstigt och vi gick ut,Då såg vi att det varit sabotörer som skruvat lös alla hjulbultar på bilen samt båtkärran,fyfan att man inte skall få ha något i fred!!