PB gäddan

PB gäddan

lördag 13 juni 2015

Yxsjön

Idag hade jag bestämmt med Peter att ta ett pass uppe i Yxsjön,det skulle egentligen blivit av i torsdas eftermiddag men Peter var upptagen.
Vi möttes upp klockan 8 på morgonen vid sjön och han var redan i båten när jag kom,vi hjälptes åt att lasta i mina fiskegrejer sen åkte vi ut.
Vi började med trolling längs kanterna,fin morgon med en lätt blåst och soligt och varmt.
Wobblerna för tillfället blev Nilsmaster samt peter tog på en liten Bulldawg,det var trögt ett tag och vi åkte in i vikar och kastade utan nåt napp,när vi fortsatte trollingen så fick jag ett hugg som tyvärr ej satt,gissar på fin fisk med tanke på bugningarna i mitt styva jerkbaitspö.
Lite bitter över att ha tappat fisken fortsatte vi längs kanter och efter ett tag kände Peter 2 små hugg,för små för att göra mothugg...
Vinden tilltog lite så vi tog en liten fikapaus med kaffe och macka som höjde humöret.
Fortsatt trög på trolling men plötsligt får jag hugg på min rapala och efter en liten kamp vältrar sig en pigg gädda i 1,5 kilos klassen i ytan,strax därefter får jag en till gädda i ungefär samma storlek när jag kastar av en kant med näckrosor,kul med fisk!
Vi fortsätter trolling och efter kanske en halvtimme får jag napp igen,denna gången var gäddan lite mindre men kändes större då den var krokad längs hela munnen och gjorde mycket motstånd i vattnet.
Peter var lite bitter över att inte ha fått en enda fisk hittils så vi kör in mot kanten och börjar kasta av vassar och näckrosorna,
Jag körde först med popper utan resultat sedan spinnare och nästan såfort spinnaren kommit i vattnet alldelles vid land får jag hugg,en liten gädda men skoj med napp,efter ett tag får Peter en liten gädda på spinnare också alldeles vid land.
De flesta fiskar vi såg på lodet stod från 9 till 14 meters djup men vi fick endel på landnära...
Riktigt trevlig fisketur med bra väder,4 gäddor för mig samt 1 för Peter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar