PB gäddan

PB gäddan

söndag 8 maj 2016

Mjörn

Jag gör ett gemensamt inlägg om helgens fiske i Mjörn.
Både lördan och söndagen vigdes åt vertikalfisket i Mjörn efter gösen då det fredas från 10/5 i en månad
Lördagens fiske var relativt trögt,lyckades efter en halvtimme dra en kilosgös bottennära,tappade en lite finare strax efteråt.
Inte jättemkt fisk i det pelagiska,mkt fisk stod högt på 2-3 meter ner bara och drog iväg som en avlöning såfort man kom över dem med båten.
Återgick till bottenvertikal och hade ett flertal hugg men det var väldigt försiktiga hugg i det fina vädret i strålande sol 20 grader och helt vinstilla så inte konstigt att dem blir lite skygga.
Men det var en riktigt fin dag på sjön så man ska inte klaga alltför mkt.

Söndagens fiske började bra med en gös på 1,6 kilo efter ca 20 min.
Vädret var samma som under lördagen med sol och varmt och i princip vindstilla.
Körde liknande taktik som mot lördagen och letade bottennära ekon och efter ett tag kunde jag dra 2 gösar i kilos klassen som fick åka hem som matgös.
Därefter var det trögt ett tag tills jag bytte område och rekade,kom över ett finare eko som var under ett stim med betesfisk på 9 meter och sänkte ner jiggen och fisken var inte feg för att hugga,det small direkt och den bjöd upp till en god kamp och tillsist kunde jag håva en riktigt fin gös.
Ett glädjevrål utbröt över Mjörn när jag såg den stora och välfyllda gösen i håvgarnet.
Jag lyckades ropa till mig en båt i närheten som var vänliga nog att komma över och ta fina bilder och hjälpa till med vägning och mätning av fisken.
6,5 kilo vägde gösen in på,fördelat på 84 cm och nytt PB var ett faktum
Den högg på en Fin-s jigg blåsilverglittrig.
Nöjd med mig själv i som en sorts lyckorus satte jag mig bara ner och njöt,hällde upp en kopp kaffe och tog lite fika och sket i att fortsätta fiska,min dag var redan gjord och jag styrde mitt skepp tillbaks mot båtrampen i den varma soliga försommardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar