PB gäddan

PB gäddan

fredag 17 juli 2015

Göstrolling i Aspen

Jag och Tommy hade talat tidigare i veckan om att ta ett göstrollingpass uppe i Aspen.
Vädret såg ut att vara bäst fredag,sagt och gjort möttes vi upp och lastade över till båten och rullade iväg till Aspen,Det föll på Aspen istället för Mjörn dels för att det är närmre och att jag inte har gett gösen en ärlig chans i Aspen ännu iår förutom ett halvdant vertikalpass med endast pill på jiggen.
Väl framme vid rampen började det regna medans vi sjösatte och riggade.
Det var nästan vindstilla med en lätt krusning på ytan när vi åkte ut
Himlen såg mörk ut när vi styrde ut och tacklade spön och skickade ut wobblers samt paravaner.
Vi körde med 2 spön var på varsin sida båten,tommy tog vitröd westin wobbler samt gråvit på andra spöt medans jag körde med westin deep runner samt nilsmaster.
Regnet höll i under åtminstone 1 timme.
Det var 2 andra båtar ute på sjön,efter ett tag slutade regnet successivt och vi bytte wobblers ibland mellan abu garcia optic killer och nilsmasters.
Första hugget kom på tommys spö rakt bakom båten ca 22:30 och jag var snabb med att se hugget och göra ett mothugg och ge spöt till Tommy,först trodde han att det var en liten fisk men när den var nära båten protesterade den rejält och gjorde ett par dykningar därefter kunde jag snabbt håva den.
En fin gös på 3.25 kilo fördelat på 69cm vilket är PB för Tommy riktigt kul!
Nu höjdes moralen i båten och vi fortsadde köra på ute i frivattnet,mörkret kom och vi riggade nappindikatorerna.
Det skulle dröja ända tills strax efter 1 på natten då jag såg att min nappindikator signalerade napp på mitt paravanspö,jag trodde först att paravanen åkt in i vegetation som flöt runt lite här och var i sjön då det hänt 2- 3 gånger innan under passet. men när jag tog spöt och gjorde mothugg kände jag genast tyngd och efter ett tag lite motstånd iform av knyckningar från andra änden av linan.
I pannlampans sken kunde Tommy håva en fin gös efter ett par rusningar nära båten.
Den vägde in på 3.6 kilo och var 73 cm lång.
Riktigt roligt,ni var vi båda nöjda med varsin fisk upp och med hem som matfisk.
Vi fortsatte och nu började det att blåsa upp mer och mer,när klockan hade slagit 2 så var det nästan för blåsigt för att ha nån koll över linor och kunna styra ordentligt.
Vi bestämde oss då för att dra upp och köra tillbaka till rampen nöjda med kvällens/nattens fiske.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar