PB gäddan

PB gäddan

fredag 24 juli 2015

Göstrolling på Aspen

Dåligt väder och mycket övertid under veckan har gjort att det inte blivit mkt fiske i veckan.
Därför bestämde jag och Michael att ta ett kvälls och natt trollingpass på Aspen efter gösen.
Jag hämtade Michael strax efter 18 och vi käkade lite thaimat till middag på en restaurang vid honom innan vi drog och hämtade båten.
Vi kom fram till Aspen runt 19:30 och lastade båten och sjösatte och började med att jigga utanför ett grund,Michael hade ett hugg men inget mer hände,vi riggade om till trolling och styrde ut mot frivattnet.
Varsitt spö på paravan och varsitt rakt bakom båten med till en början djupgående wobblers.
Det tog inte mer än ett par minuter innan Michael hade ett hugg som släppte.
Till en början var det lite blåsigt för att sedan avta helt.
Det var 4 andra båtar ute men ju mörkare det blev så var det bara vi och en annan båt ute som körde göstrolling.
Vi båda upplevde små försiktiga hugg ibland och runt halv 1 på natten fick Michael ett hugg på sitt paravanspö men det släppte...sen högg det igen och släppte.
Strax efter det såg jag hur mitt paravanspö böjer sig och nappindikatorn lyser rött och jag är snabb och kastar mig över spöt och får till ett mothugg och börjar drilla,Michael saktar ner farten och gör såg redo med håven,väl framme vid båten börjar den stångas och gör ett par rusningar för att sedan håvas.I håven är det fortsatt ilsken och snurrar runt sig flera varv.
Det var en fin och pigg gös på 3.5 kilo som var 74cm lång.
Gösen högg på Nilsmaster gröngul färgad.
Nu höjdes moralen och vi fortsatte framåt i den lite kalla och vindstilla sommarnatten.
Flera småhugg hade vi under nattens gång men inget som fastnade.
Troligvis var gösarna försiktiga då det var helt vindstilla.
Riktigt trevligt nattpass som gav resultat.
När klockan började närma sig 4 på morgonen körde vi mot rampen och sakta blev det ljust :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar