PB gäddan

PB gäddan

söndag 12 juli 2015

Makrillfiske utanför Gottskär samt en tur i Nordsjön

Det blev denna dag en heldagstur.
Jag och Tommy började med att ta en tur ner till Gottskär för att fiska makrill.
Efter att ha sjösatt fick vi ej igång bensinmotorn utan fick använda elmotorn och tuffa fram.
Vi riggade spöna med häcklor och när vi kommit ut på djupare vatten så började vi fiska.
Det dröjde ett tag innan tommy fick hugg på sin häckla och upp kom 2 makrillar i mindre format.
Vi testade att meta på botten för att få plattfisk men det var trögt...
Vi fortsatte och jag satte på ett gäng stagg på min häckla.
När vi passerat en liten ö så började elmotorn helt plötsligt snurra ostoppbart åt vänster.
Jag var tvungen att hålla foten på högerknappen på plattan för att motverka detta,mkt konstigt.
Vi testade att koppla ur och in motorn men det blev inte bättre.
Vi fortsatte in mot hamnen och Tommy fick en till makrill av mindre format.
Väl i hamn så tog vi upp båten och tog en sen lunch,pizza på Kungspizza i Kungsbacka.
Tommy hade pratat med Anders om lite abborrfiske i Nordsjön på eftermiddagen.
En bra idé för att även skölja av båten från saltet.
Efter vi ätit styrde vi mot Ranered och mötte upp Anders.
Vi åkte över till ett av sjöns bästa abborrställen och testade olika beten...spinnare,jigg,popper.
Anders lyckades ta en abborre på jigg samt Tommy tappade en precis vid håvningen.
Tommy fick flertalet bottennapp och förlorade en av sina bästa jiggar och jag råkade i all min iver dra iväg poppern upp i trädet,efter mkt slit och kämpande fick jag ner den,Tommy letade efter sin jigg och fick tillslut se den och skulle få upp den med håven men han rörde upp massa sand och skit på botten sedan gled båten bort och den var försvunnen.
Vi hade kontakt med Kalle Cederblad som var på andra sidan sjön och beslöt oss för att åka dit.
Påvägen dit körde jag och Tommy varsitt spö ute för lite gäddtrolling och det tar inte mer än drygt 5 minuter så hugger det på min bulldawg,efter en god kamp kunde Tommy håva en 2 kilos gädda.
Lite fiskenack med Kalle och Mattias fransson,dem hade fått några abborrar men ingen storlek.
Vi fortsatte med endast nåt försiktigt hugg från abborren trots gott om fisk på lodet.
Trevlig kväll trots motorstrul och diverse bottennapp och kastandes av popper i träd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar